Cesta k udržitelné módě

Když zákazníci obchodního řetězce H&M přinesou do kterékoliv pobočky své staré textilie a oblečení bez ohledu na značku nebo stav, dostanou slevu na koupi nového oblečení. Společnost H&M se tak snaží zamezit vyhazování nechtěného textilu na skládky a šetřit přírodní zdroje. Na odpovědi na otázky, které Odpadové fórum ke kampani GARMENT COLLECTING mělo, si našla čas Slavomíra Barnová, PR manažerka ze společnosti H&M.

S jakým cílem společnost H&M kampaň GARMENT COLLECTING spustila?

H&M spustilo svoji celosvětovou iniciativu Garment Collecting v roce 2013. Byla vlastně první společností, která nabídla globálně tuto službu svým zákazníkům. Kampaň má za úkol zvýšit povědomí o významu opětovného používání a o recyklaci oděvů. Touto cestou chceme poskytnout módu a kvalitu za nejlepší cenu co nejvíce udržitelným způsobem. Uzavření smyčky je závazek H & M směrem k udržitelné budoucnosti módy. Cílem je vytvořit cyklus v používání  textilií, aby nežádoucí oděvy mohly být znovu použity a recyklovány pro vytvoření nových textilních vláken a posloužit pro výrobu dalších produktů. Na druhé straně tato iniciativa pomáhá šetřit přírodní zdroje a zajistit tak zbytečné vyhazovaní textilií na skládky.

Jaká je odezva veřejnosti na kampaň?

Reakce zákazníků jsou velmi pozitivní. Můžou totiž přinést své již nepotřebné oblečení a textilie, bez ohledu na značku a stav do kterékoli pobočky H&M a dostanou za každou tašku tohoto nepotřebného oblečení slevu 30 Kč, kterou pak můžou uplatnit při svém dalším nákupu nad 300Kč. Navíc se jim líbí celkově myšlenka recyklace a ochrany životního prostředí. Mají čím dále více dotazů na toto téma.

Je množství textilu a starých oděvů, které zákazník do prodejny přinese, nějak limitováno?

Velikost nebo váha tašky není přesně daná. V jeden den můžete vrátit 2 tašky nechtěného textilu. A při nákupu pak můžete uplatnit najednou jenom jeden voucher.

Jaké jsou výsledky kampaně GARMENT COLLECTING?

Od začátku kampaně v roce 2013 a od té doby se podařilo shromáždit celosvětově již přes 40.000 tun oblečení. Naším cílem je každý rok recyklovat co největší množství oděvů. Do roku 2020 bychom objem recyklovaných textilií chtěli zvýšit na 25.000 tun ročně.

Společnost H&M zpětně vybrané textilie využívá. Jak?

Sesbírané textilie jsou pak z obchodů posílané do továrny I. CO ve městě Wolfen v Německu, která se specializuje právě na jejich recyklaci. Tam se pak rozhodne, podle možnosti recyklace jednotlivých produktů, jaký bude jejich další osud. Ne všechny textilie se dají dnes recyklovat na 100%. Takže některé produkty, které se dají rozložit na vlákna, se dají použít na produkci nových kolekcí. Jiné, méně recyklovatelné materiály, jsou použité v průmyslu např. jako výplně a podobně.

Spolupracuje obchodní řetězec H&M v rámci zpětného sběru starého šatstva i například s charitativními organizacemi? Myslím tím, že ne všechno vrácené oblečení je potřeba recyklovat, ale dá se ještě nosit.

Nechtěný textil, který se sesbírá na našich prodejnách putuje přímo do továrny I.Co. Tam se pak následně třídí. Něco jde na charitu nebo de second handů, zbytek textilií, které už nejsou dál vhodné k nošení, jdou přímo na recyklaci.

Jaké jsou náklady na recyklaci textilií? Může recyklace textilu a podpora udržitelnosti módy generovat zisk?

Výdaje s tímto spojené nezveřejňujeme. Můžu ale potvrdit, že pevně věříme, že recyklace a cirkulární ekonomika je skutečně budoucnost. Naším cílem je stát se 100% cirkulární společností, a to taky sdílíme s našimi zákazníky. Věříme, že by mělo být cílem každé společnosti směřovat k udržitelnosti a sociální zodpovědnosti.

Bude společnost H&M přizpůsobovat volbu textilních materiálů, z kterých šije své produkty, s ohledem na snadnější recyklaci nebo jiné opětovné využití?

Ano určitě. S recyklací je potřeba počítat už při samotném designu, produkci jednotlivých produktů. V roce 2014 H&M představilo svoji první Close the Loop kolekci, která byla vyrobena výhradně z recyklovaných textilních vláken – což je důležitý krok pro v recyklaci textilií. Tato kolekce je vyrobena výhradně z použitých denimových textilií. Na našich prodejnách taky můžete najít produkty označené jako CONSCIOUS, to znamená, že při jejich výrobě byly použitě udržitelné materiály. Dalším příkladem je exkluzivní fashion kolekce CONSCIOUS EXCLUSIVE, která je výhradně z udržitelných materiálů, a kterou náš designerský tým připravuje jednou ročně na jaře. Tato kolekce je jakousi oslavou toho, jak může být i vysoká móda dělaná v souladu s ochranou životního prostředí.

Aby se urychlil vývoj možností udržitelných materiálů, H&M Foundation spustila loni mezinárodní soutěž Global Change Award. Designéři z celého světa mají zde možnost prezentovat své kreativní nápady v této oblasti a vyhrát zajímavé finanční částky, které jim následně umožní financovat realizaci tohoto nápadu. Letos vyhrála například kůže vyrobená z vínového odpadu.

Jak společnost H&M nakládá s novými kusy oblečení, které se neprodají?

Jsme velmi rádi, že o naše produkty je veliký zájem. Většina z nich se prodá za plnou cenu, zbytek pak při slevách.

Jana Drábková, drabkova@cemc.cz

Odpadové fórum 6/2017

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *