IKEA v boji s nábytkovým odpadem

Začátkem tohoto roku spustila IKEA v České republice novou službu Druhý život nábytku, jež zákazníkům umožňuje prodat nevyužitý či nepotřebný nábytek IKEA.

Významnou součástí strategie IKEA je dlouhodobé úsilí o minimalizaci a předcházení vzniku odpadů. Nyní k tomu mohou přispět i zákazníci, kteří mají od ledna možnost nabídnout nepotřebný nábytek k prodeji v koutku se zlevněným zbožím. O tom, zda se projekt ukázal být úspěšný, bude hovořit zastupitel IKEA na konferenci Předcházení vzniku odpadů 2017.

Nábytek, který by jinak skončil nevyužitý, může sloužit někomu dalšímu a prodlouží se tím jeho životnost. Svůj nevyužívaný nábytek mohou zákazníci nabídnout prostřednictvím webové stránky www.druhyzivotnabytku.cz, kam nahrají fotografie, popis produktu a požadovanou cenu. Cenu navrhovanou zákazníkem obchodní dům buď přijme, nebo na základě zkušeností s prodejem použitého nábytku navrhne cenu nižší. Poté, co se se zákazníkem domluví na prodejní ceně, nabídne nábytek k prodeji v koutku se zlevněným zbožím. Zákazník následně dostane slevovou kartu s vloženou částkou ve výši prodejní ceny nábytku, kterou může využít ke koupi nového zboží v IKEA. O samotný prodej se už postará obchodní dům. „Cílem služby není konkurovat internetovým bazarům. Vnímáme to jako servis pro naše zákazníky, kteří k nám chodí pravidelně nakupovat,“ upřesnil cíl projektu Vladimír Víšek, manažer pro udržitelný rozvoj IKEA Česká republika, Maďarsko a Slovensko. „Již mnoho let si z koutku se zlevněným zbožím naši zákazníci odváží smontovaný nábytek a věříme, že to bude fungovat i opačně. Pro ty, kteří nemohou nábytek dopravit až do obchodního domu, nabízíme svoz za 300 Kč. Ten budou zajišťovat vozy, které rozváží nový nábytek, na cestě zpět do obchodního domu.“

Celý proces má na starosti oddělení Recovery, které je součástí širší myšlenky cirkulární ekonomiky a od roku 2000 je součástí všech obchodních domů. Kromě vrácení života nábytku od zákazníků se do oddělení Recovery dostanou výrobky, které zákazník vrátí v poškozeném obalu,nebo je reklamuje. Další cestou, kterou sem nábytek doputuje, je přímo z obchodního domu – jako vystavené zboží, výrobky vyřazené ze sortimentu, nebo výrobky, které se při vystavení v obchodním domě poškodily. Oddělení Recovery dokáže opravit a znovu uvést do prodeje až 90 % nábytku, který jím projde. Pouze 10 % jde na recyklaci.

Kromě nové služby Druhý život nábytku, kdy nábytek ještě může najít své využití u někoho jiného, IKEA již řadu let nabízí službu Odvoz a ekologicky šetrná likvidace. V rámci teto služby si zákazník může při objednání dopravy nového nábytku zajistit odvoz i ekologickou likvidaci svého starého vysloužilého nábytku (např. matrace, pohovky, kuchyně atd.).

 

IKEA je členem celosvětové platformy Circular Economy 100. Ta dává podnět společnostem, aby minimalizovaly odpad a nahradily jej systémem oprav, dalšího využití produktů či recyklací. Má za cíl podpořit koloběh věcí od jednoho uživatele k druhému. Tím se zároveň zvyšuje využitelnost výrobků a prodlužuje se jejich životnost. Cílem IKEA je stát se inspirací pro miliony lidí v oblasti šetrného bydlení. Tento cíl si IKEA vytyčila v roce 2012 ve strategii Dobré pro lidi a pro planetu (People and Planet Positive). Do roku 2020 chce dosáhnout výrazného posunu ve třech hlavních oblastech – nabízet chytrá řešení a produkty pro šetrnější život v domácnostech, vyrábět 100 % energie, kterou IKEA celosvětově spotřebuje, z obnovitelných zdrojů a vytvářet podmínky pro lepší každodenní život lidí i celých komunit.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *